سياسة عربية

مخرج مصري يدعو لرحيل السيسي ويندد بالخوف من الجيش (فيديو)

بدرخان عرف بمواقفه المؤيدة لمرسي - أرشيفية
بدرخان عرف بمواقفه المؤيدة لمرسي - أرشيفية
في أقوى انتقاد من مخرج مصري، هاجم المخرج السينمائي المصري علي بدرخان، عبدالفتاح السيسي، وطالبه بإعلان فشله في حكم مصر، وترك منصبه فورا، مبديا اندهاشه مما اعتبره "خوفا غريبا جدا من الجيش، والبوليس"، على حد تعبيره.
 
فقد قال بدرخان، في تسجيل تبادله عدد من المواقع الإخبارية، منها موقعا البوابة والفجر المؤيدان للسيسي، ونشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي: "من أكتر من سنة.. فيه واحد كان في الحكم.. قعد سنة معملش حاجة، وقلنا له: مع السلامة.. وعملنا ثورة".
 
وأضاف: "طيب إحنا بقي لنا أكثر من سنة.. إيه اللي حصل.. إيه الإنجاز اللي حصل؟ إحنا خايفين نطلع نقول: لا.. مع السلامة.. عشان خايفين من الجيش والبوليس؟".
 
وتابع بدرخان حديثه: "لا.. المفروض بقى.. السيسي يقول: أنا وعدت أن أنجز في سنة، وفي أقل من سنة.. وما عملتش.. سلام عليكم.. نشوف حد تاني ييجي يعمل".
 
واختتم كلامه بالقول: "يا جماعة.. مش فاهم الخوف اللي إحنا فيه ده بقى عندنا خوف غريب جدا".
 
وقيل إن الفيديو تم التقاطه لبدرخان في أثناء احتفاله بذكرى يوم مولده التاسع والستين.
 
وسبق بدرخان، إلى انتقاد السيسي، والمطالبة برحيله، عدد من الفنانين المصريين، منهم: خالد أبو النجا، وعمرو واكد، ومحمد عطية، وخالد الصاوي، وخالد صالح، وغيرهم..
  
يُذكر أن بدرخان معروف بمواقفه المؤيدة للرئيس محمد مرسي، وأنه كان يؤيد منحه فرصة أكبر في الحكم، باعتباره: "أول رئيس منتخب بعد ثورة 25 يناير".

 
التعليقات (1)
الثلاثاء، 28-04-2015 02:02 م
أنت أحقر من رايت وأحقر من سمعت. ي حذاء الأنظمة